Ik ben Rubby. Of Omwama.

2 december 2013 - Bolgatanga, Ghana

Hehe! Eindelijk heb ik dan kennis kunnen maken met het magische Ghanese internet! Pfffff, het is wel even afkicken hier van al die social media!

Hoe moet ik nu in hemelsnaam uitleggen hoe mijn leven er nu uitziet? Het is totaal anders dan in Nederland, niet te vergelijken. Van donderdag op vrijdagnacht kwamen we aan in Bolgatanga, na een busreis van 17 uur. In Accra was het nog een heerlijk, onbezorgd leventje. Aan het strand gelegen met een drankje en gezwommen in de zee.

Al gelijk bij onze aankomst in Bolgatanga, om half 1 's nachts, kregen we te maken met de lokale Ghanese problemen. We zaten net in de auto van Ibrahim, die ons bij de bushalte had opgepikt, en binnen 5 minuten hadden we een lekke band. Stonden we daar langs de weg... In Nederland zou ik enorm gebaald hebben maar nu had ik tenminste alle tijd om de prachtige sterrenhemel te bestuderen. Nog nooit heb ik zoveel sterren aan de hemel gezien!

Vrijdag kwamen we dan eindelijk bij ons gastgezin. Wauw. Anders. Ontzettend anders. Die avond had ik wel even een moment van: What the hell ben ik hier aan het doen?! Alles waarmee ik ben opgegroeid, is er niet. Zelfs de meest simpele dingen niet.

Om te beginnen: naar de w.c. gaan doe je gewoon in het weiland naast het huis. Je zoekt een stukje gras op en doet daar je behoeftes. Gezellig, kan je ondertussen ook nog even naar de buren zwaaien.

De douche. Je staat tussen een paar muurtjes in en kiepert dan een emmer water over je heen. Die muurtjes zijn wel erg laag dus ook nu weer kunnen de buren (vooral al die mannen die met me willen trouwen) heerlijk meegenieten. Dat is dus vooral hurkend douchen.

Het is wennen en het zal tijd nodig hebben maar gelukkig heb ik een ontzettend lieve familie erbij gekregen en kan ik alle rare ervaringen met Amanda delen. Ik mis Nederland wel. Gek eigenlijk. Ik kan een enorme zeurpiet zijn wanneer het op ons kleine kikkerlandje aankomt maar nu weet ik pas echt wat ik allemaal mis...

Oja, Robyn kunnen ze hier niet uitspreken dus heet ik maar Rubby. Of ze noemen me Omwama (ik heb een lokale naam van mijn familie gekregen), White lady, Obruni (blank persoon in het een lokale Ghanese taal), Sweetheart (als ik over de markt loop), of het is gewoon psssssssssssssst. Ach, ik luister naar allemaal.

Dagdag! Tot de volgende keer!

Heel veel liefs vanuit een andere wereld genaamd Ghana,

xxxxxxx Robyn

1. Charlotte van Hegelsom:
    Moppie.
    Wat een leuk verhaal! Het klinkt precies hetzelfde als mij. Koude douche, soms emmers water(geen water) en als het regent staat alles blank.. Ik woon nu bijna 3 weken in India en ik ben er al bijna aan gewend. Dat ga jij straks ook hebben. Dat weet ik zeker! Ik wil je heel veel plezier wensen. Denk niet teveel aan Nederland. Jij zit daar.. in Afrika! Dat is ontzettend gaaf! Geniet van elk moment. Jij bent maar een keer in deze periode op die plek. Ik weet zeker dat je het naar je zin gaat hebben. Ik ga genieten van je reis verhalen! !

Dikke kus uit India
  2. Chess May:
    2 december 2013
    Wauw wat gaaf om dat allemaal te lezen! Je zit echt in een andere wereld, geweldig! kan je nog tienduizend keer meer genieten van de ervaring. Precies zoals charlotte zegt, niet denken aan saai Nederland, je bent nu in een veel mysterieuzere, leukere en spannendere omgeving. Geniet er ontzettend veel van & ik blijf je graag volgen!
  3. Carlijn:
    :) Liever Robyn!

Ontzettend fijn om van jullie te horen! Ik lees met ingehouden adem om al jullie avonturen een ietsiepietsiebeetje te kunnen proeven van jullie blogs!

Leef maar lekker daar :D en ik wacht in spanning op de volgende blog!

Dag Rubby!
    Liefs! xxxxxxxxxxx
  4. Guuske:
    2 december 2013
    Haha, ik moet echt enorm lachen als ik je verhaal lees over de douche en de wc. Ik zie het al helemaal voor me.
    Heel fijn om je blog te lezen, zo geniet ik ook nog een beetje van Ghana.

Veeeeel plezier en doe de groetjes aan Amanda!
    Liefs,
    Guus.
  5. Irma:
    2 december 2013
    hoi, klinkt allemaal erg leuk en vooral spannend!
    leuk dat je nu al zegt dat je nederland al mist, hoelang ben je al weg.... Misschien ga je nld nog wel meer missen alhoewel er komt natuurlijk ook iets anders voor in de plaats en heb je wellicht geen tijd om ons te missen...
    ben beniuwd naar het volgende verhaal..
    dagdag
    Plassen in het weiland brr, ik vind het niet fijn hoor als die vliegen die om je heen zwermen hahaha. Moet je geen kuiltje graven want ik denk maar zo, zo stap in je eigen maar ook in anders mans pppp.
  6. Wies Akerboom:
    Ha Rubby, eh.. Robyn!
    Een onvoorstelbaar verhaal, maar zeker enorm leuk om te lezen en te horen hoe je met deze verschillen om gaat.
    Heel dapper en stoer van jullie en zeker een groot voorbeeld voor velen. Ik kijk uit naar jullie verhalen!
    Heel veel plezier en succes!
    Xxxx
  7. Manon:
    2 december 2013
    Robyn! Woow super verhaal! Erg leuk om te lezen hoe je het hebt, het lijk mij inderdaad ook super raar! Ooh jij toffe meid, zet m op he!! :D
    Liefsss!
  8. Julianne:
    3 december 2013
    Lieve Robyn,

Goh wat ben ik jaloers! Gelukkig kan ik met je mee reizen nu! Geniet er maar heel veel van want voor je het door hebt is het al weer over:(
    Pas op dat je niet uitgehuwelijkt wordt :p

Liefs Julianne
  9. Marijs:
    4 december 2013
    Was de reis met Plan zo gek nog niet. Leuk om je te volgen!
  10. Jeroen:
    7 december 2013
    Hoi lieverd, ik smul van je verhalen. Kom maar op met meer...